Terug in de wat meer bewoonde wereld... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marian - WaarBenJij.nu Terug in de wat meer bewoonde wereld... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marian - WaarBenJij.nu

Terug in de wat meer bewoonde wereld...

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

26 Maart 2007 | Ecuador, Quito

Om maar met de deur in huis te vallen, de jungle was minder jungle dan ik had verwacht en jullie heb doen geloven.. het dorpje waar ik bij in de buurt zal ligt in het ´tropische regenwoud´ en uit de informatie en de verhalen had ik dat geinterpreteerd als jungle. maar de echte jungle heb ik niet gezien. ik heb gelogeerd bij een soort landhuis, Cabañas del Rio, ongeveer twee kilometer buiten het dorpje Puerto Quito ( 4 uur emt de bus vanaf Quito) Je waant je in de middle of nowhere, omdat het huis omringt wordt door een soort bos van enorme planten, maar eigenlijk valt het wel mee. Lisette en ik sliepen in een houten huisje, met een hangmat voor de deur en een heleboel muggen en kevers en andere beesten binnen. Dat is meteen het minst leuke van de hele week. na twee dagen begonnen de muggenbeten al te dringen om een plekje, hoe fanatiek ik me ook insmeerde met repellente. na nr 24, alleen al op mn linkervoet, ben ik gestopt met tellen..:s dat en de vochtige lucht, waardoor alles binnen een dag stinkt waren de grote nadelen aan deze plek. aan de andere kant, de omgeving, de mensen, en eigenlijk de hele week waren super! voor het eerst was ik buiten de Andes. hier waren ook wel heuvels, maar geen echte bergen en er was veel meer begroeiing. veel enorme planten, palmbomen, noem maar op. het was er ook een stuk warmer dan in Quito, zeker als de zon scheen. De dag begon met een ontbijt, fruit en gebakken eieren of banaan. dan les of excursie, dan almuerzo, 3 gangen! dan weer les of excursie, en wederom een 3 gangenmaaltijd. Veel eten, en over het algemeen wel lekker. De excursie van maandag was een tochtje naar een waterval. na een kleine wandeling op elegante regenlaarzen, kon ik een waterval bewonderen. in deze tijd van het jaar is die groter dan normaal, omdat het nu veel regent. het was daar heel erg mooi, als mn foto´s op de computer staan zullen jullie het wel zien! De gids, Kleber, en ik hebben gezwommen in het riviertje onder de waterval en een beetje over de rotsen geklauterd. Aangezien Kleber, net als alle anderen die er werkten, alleen spaans sprak, moest ik veel oefenen. het ging wel elke dag beter. Dinsdag gingen we naar een tropische-fruit boerderij. Kleber hakte af en toe een vrucht van een boom of struik die ik dan kom proeven. heb papaya, cacao, ecuadoriaanse sinaasappels en nog een hele boel dingen waarvan ik de naam niet meer weet gegeten. sommige waren lekker, anderen niet zo. Heb ook een ananasplant gezien, maar die vrucht konden we niet eten omdat ze per stuk een jaar (!) moeten groeien voor ze rijp zijn. Die dag had ik s middags les. mn lerares van deze week was Paola, heel aardig en het was ook erg gezellig! ze is pas 23, werkt bij de school, studeert aan de universiteit en heeft een man en een zoontje van zes. Raar idee dat haar leven er zo anders uit ziet dan dat van mij (waarschijnlijk, hopelijk) over een paar jaar..s avonds deden we meestal en spelletje, met Paola en de chico´s van daar. Vaak quarenta, hét spel van ecuador, maar ik heb ze ook Padvinder geleerd(waarschijnlijk kennen alleen naomi en maartje dat haha) Er was weinig anders te doen en meestal regende het pijpenstelen. Het was meestal erg gezellig! Woensdag was er overdag geen activiteit, ik heb gezwommen in een van de twee zwembaden en we zijn naar het dorp gelopen om internet te zoeken. Uiteindelijk zijn we via iemand van Lisette haar vrijwilligerswerk bij een voetbalwedstrijd van locale niños beland. s avonds ringen gemaakt van hout. we gingen met een schuurpapiertje aan de slag tot dat ze mooi glad en glimmend waren. Donderdag heb ik s ochtends, in de stromende regen, een andere boerderij bezocht, waar ook veel cacao werd verbouwd, en daarnaast orchideeen, en allerlei planten met een functie, als geneesmiddel of als kruiden. Hier ben ik getuigen geweest van het braden van een ´cuy´, oftewel cavia. het traditionele gerecht in ecuador, waar ik met nog niet aan gewaagd heb.. Ik had het beestje de avond ervoor (bij de voetbalwedstrijd) nog in levende lijve gezien, en nu lag het kaalgeplukt tussen de kolen. ik was blij dat ik het niet hoefde te eten!
Die avond hebben we chocola gemaakt, en opgegeten natuurlijk! we moesten de cacaobonen bakken, pellen, malen en daarna koken met melk en suiker. Na een minuut of tien koken hadden we een pan overheerlijke warme chocola die we met banaan een nootjes hebben opgepeuzeld! Vrijdag was de les een potje scrabble in het spaans, en ik heb nog gewonnen ook! daarna de activiteit waar ik het meest naar had uitgekeken, tubing. We gingen met zn 4en op grote banden de rivier op. op sommige stukken konden we rustig van het prachtige uitzicht genieten, maar er waren ook genoeg plekken waar je maar moest hopen geen rotsen of bomen te raken. en het is natuurlijk pas echt leuk als dat wel gebeurd...!het was echt leuk om te doen! Die avond regende het zo erg dat de stroom uitviel, en onze badkamer stond onder water. dat gebeurde wel vaker, en ook ander plekken in het huisje waren niet 100% waterdicht... zaterdagochtend vroeg zijn we vertrokken naar het strand. een reis van ongeveer 4 uur uiteindelijk, die ik voor het grootste gedeelte staand in een overvolle bus heb doorgebracht. verder dan het trapje bij de deur kwam ik niet, zo vol stond het al met mensen. niet zo relaxt, maar werd gelukkig afgeleid door een paar ecuadorianen die met me wilden praten. Het laatste stukje naar onze eindbestemming Sua, hebben we per ´motortaxi´ afgelegd. Sua is een klein plaatsje, en er komen ook weinig toeristen, dus we werden aan alle kanten bekeken. s middags lekker op het strand gelegen, daarna wat gedronken bij een van de vele coktail- en sapbarretjes op de boulevard. in plaats van barkrukken hadden ze hier schommels om op te zitten! We hebben vrienden gemaakt, met de barman en een chico die overdag tochtjes maakt met toeristen in een bootje. met hem zijn we gaan dansen, jammergenoeg veel salsa. Het is wel even leuk, maar voor de hele avond hou ik er niet zo van. Het omgaan met locals is nog wel even wennen, de jongens hier zijn vaak nogal bezitterig en als je één keer met ze danst, kom je bijna niet meer van ze af de rest van de avond. maar we hebben ons prima vermaakt. s ochtends regende het even, maar daarna zijn we toch nog even naar het strand geweest, en hebben een tochtje gemaakt in het bootje van onze nieuwe vriend. langs een soort rotseiland met mooie vogels, en grotten in de rotsen aan de zee. erg leuk zo op de valreep, want daarna moesten we opschieten omdat ik mn bus terug naar quito moest halen. lisette ging met een andere bus terug naar puerto quito voor vrijwilligers werk. De reis heeft uiteindelijk 7 uur geduurd, maar het viel me erg mee. Af en toe was het wel angstaanjagend, de bus scheurde door bochten en bergen, en slingerde over de weg om in te halen en tegelijkertijd tegenliggers te ontwijken. maar we zijn veilig aangekomen, en ik was toch wel weer blij om terug te zijn in quito. geen beesten, geen vochtige kleren meer, jammergenoeg wel veel regen.
vandaag ben ik na mn lessen opgehaald door een meisje dat bij mn gastfamilie werkt. ze is 20 en heeft ook al een kindje van denk ik een jaar of 2,5 - 3. Zij zijn vaak in het huis, verder wonen er mn gast moeder Monica en haar dochtertje Natalie van 4, en nog twee andere buitenlandse studenten, maar die heb ik nog niet echt ontmoet. het huis is een apartement, heel dicht bij school weer. mijn kamer is groot, met een mooi uitzicht op de Mariscal en een van de bergen rond Quito. Monica is heel aardig en doet haar best me het naar mn zin te maken, ik denk dat deze weken wel erg leuk gaan worden!! Op school zijn ook weer wat nieuwe mensen, wel leuk. Ik hoop in het weekend een excursie met school te kunnen doen!
voor iedereen aan wie ik nog niet een persoonlijk bedankje & reactie heb gestuurd: ik ben heel blij met jullie berichtjes!! ik mis jullie wel en het is leuk om te merken dat jullie aan me denken!! hasta luego!
ps. foto´s volgen....

  • 26 Maart 2007 - 21:16

    Kees:

    Zo te horen lekker nat daar: zwemmen, regen en cocktails. Tuben is zeker echt gaaf! (doet me denken aan een kanoavontuurtje van enige tijd geleden :-)
    Leuk te lezen dat het goed met je gaat.
    Spaans gaat vast snel vooruit in zo'n gastgezin. De gastmoeder mag je maar "eventjes" lenen hoor, want we missen je hier ook.
    Alvast gefeliciteerd voor morgen en neem nog een chocolade van mij.

  • 26 Maart 2007 - 21:24

    Ria:

    dan zul je nu wel gespikkeld zijn als je verbrand bent en met die muggenbulten.
    Je klinkt enthousiast, dus wij ook weer blij. liefs mama

  • 27 Maart 2007 - 06:30

    Wessel:

    He!!! Ten eerste: GEFELICITEERD, en ten tweede, echt super cool om te lezen allemaal. Ik zit zelf ook steeds meer in spanning hoe het wordt in Nieuw Zeeland binnenkort (minder dan een maand). Geniet van jou dagje en van de rest van je tijd! Tot reagerens:)
    Kus

  • 27 Maart 2007 - 08:03

    Maartje:

    hee liefie! klinkt allemaal super! Jammer dat je daar niet bereikbaar bent anders hadden we even kunnen bellen! ONWIJS GEFELICITEERD natuurlijk! jeeeeeeeeeej 19! (niet dat dat nou zo onwijs boeiend is..) al meer mensen gevonden met wie je goed op kan schieten? leuk dat je nu in een gastfamilie zit! ben heel benieuwd naar je volgende verhalen en foto's:) Padvinder is coooool he! heeeeeeel veel liefs & kussen!

  • 27 Maart 2007 - 08:51

    Marian:

    Ha die Marian,
    allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ga je nog een feestje houden vandaag?
    Wat een leuke verhalen allemaal en wat heb je al een hoop gedaan.
    De foto's zijn ook hartstikke leuk om je daar zo te zien, vooral met de oudjes, goed dat je dat gedaan hebt.
    Zo te horen begin je je al aardig thuis te voeln daar, fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Liefs Marian.

  • 27 Maart 2007 - 09:51

    Je Zussie:

    hee lief meisje! ik hoop dat je mijn kaart op tijd hebt gekregen voor je VERJAARDAG! ik hoop dat je je nieuwe jaar goed begint, maar dat kan haast niet anders als je in Ecuador zit! Nog heel veel plezier! De beestjes zitten lekker in de ren, in het zonnetje en ik zit op mijn kamertje te leren!:( nog even doorzetten. vanaaf met Sander uit eten om mijn verjaardag te vieren (nu nog) maar we zullen die van jou ook mee vieren hoor!
    heel lieffie, ik denk aan je! kijk je nog vaak naar je fotoboekje? ik hoop het!
    dikke kuzzz Eva

  • 27 Maart 2007 - 09:57

    Inge:

    Hey olifantje!
    Namens het hele bowlingteam wens ik je een heeeele fijne verjaardag. En veel plezier nog daar met al je avonturen!

    Liefs, een zebra en twee leeuwen

  • 27 Maart 2007 - 16:24

    Anne-Rose:

    Hoi ik had echt verwacht dat je in de rimboe zat nou je heb het wel leuk gehad alleen balen van de muggen.
    In HOngarije kreeg ik er vitamine B voor dan ben je minder aantrekkelijk voor de muggen.
    Groetjes Anne-Rose.

  • 27 Maart 2007 - 17:06

    Cor Van Dijk:

    Ik klaag niet! Maar.......... als ik nog eens 18 was, of, als ik toch eens 18 zou zijn...... Wat maak je veel mee en wat een ervaringen. Ik ben bang dat ze je niet meer terug kennen, als je weer thuis bent.
    Geniet er van.

    Cor

  • 27 Maart 2007 - 18:32

    Jos Van Dijk:

    Ha Marian, van harte gefeliciteerd met je verjaardag ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad, of nog gaat krijgen, ik weet niet wat het tijdsverschil is. Je heb weer een spannend verhaal geschreven.
    Groetjes en liefs van Jos en Patricia

  • 27 Maart 2007 - 18:36

    Trees:

    Heej Marian!
    gefeliciteerd:-):-) Nog net op tijd... :) Een nederlands groetje en dikke knuffel voor je verjaardag.
    liefs,
    Trees
    ps klinkt niet verkeerd tubing en de rest daar, heel veel plezier nog!

  • 28 Maart 2007 - 05:44

    Nicky, Leo En Sandra:

    allereerste nog van harte gefeliciteerd namens ons drietjes! gek zo zonder paflova.... je hebt in iedere geval van echte en verse chocolade kunnen genieten, bofkont. Je verhalen worden steeds enthousiaster. Gaaf hoor! Veel plezier in het gastgezin.

  • 28 Maart 2007 - 13:27

    Eline:

    haay mar,

    jeetje wat een verhalen! echt heel erg leuk om te lezen! nu ik dit alles lees voel ik me echt zo'n nietsnut! hahaha! geniet ervan! Denk aan je!
    Liefs en een dikke zoen!

  • 28 Maart 2007 - 20:34

    Marian:

    nieuwe foto´s, maar heb van sommige dingen zelf geen foto´s, die moet ik nog even uitwisselen met anderen....De Panecillo heb ik gister (27 mrt) bezocht, ben er achter gekomen dat de stad nog groter is dan ik dacht haha. ik dacht dat de panecillo het zuidelijke puntje was, maar het ligt nog steeds in het midden....dat wilde ik jullie nog even vertellen. liefs x

  • 29 Maart 2007 - 12:20

    Ghislaine:

    Hee chica! leuke foto's!! je duimen heeft geholpen ik heb t gehaald!! :) nog een leuke verjaardag gehad? kusjes ghi!

  • 29 Maart 2007 - 17:03

    Renee:

    Hee mar! Ik kan je Cuy niet echt aanbevelen wat het is wel lekker maar zit amper vlees aan, vooral bot en ingewanden haha! Ook in Peru is dat een favoriet kostje dus ik heb me er wel één keertje aan gewaagd... Irritant hè die zuid-amerikaanse jongens! Tot snel in Quito misschien! xx

  • 31 Maart 2007 - 19:50

    Annekee:

    Hoi Marian,
    ik heb net al je verhalen achter elkaar gelezen. Leuk! Bij elkaar is het al een heel boekwerk. En zeker met de foto's erbij is het een mooie documentaire.
    Die gestripte cavia boven het vuur vond ik wat luguber, maar ik ben dan ook een weekhartige stedeling. In de jungle geldt nu eenmaal: eten of gegeten worden. Zoals je hebt gemerkt, met al die insecten die zich aan jou tegoed doen...
    Hier in Nederland is eindelijk de lente aangebroken. Rillend vanwege de nog lage temperaturen spoeden we ons naar buiten om een zonnestraaltje op te vangen.
    Veel plezier en geniet van je avonturen! En maak je geen zorgen, af en toe ziek voelen hoort bij verre reizen.

  • 01 April 2007 - 13:52

    Theo:

    Hou Marian,
    Op je verjaardag had ik het mailadres nog niet. Alsnog van harte gefeliciteerd. Zo te lezen maak je een hoop spannende dingen mee.
    Hoe gaat het met je Spaans, Spreek je het al?
    Liefs, Theo

  • 02 April 2007 - 23:12

    Ome Harrie:

    Ha Marian,

    Wat een avontuur! Echt leuk wat jij allemaal meemaakt! En, wat een prachtige foto's van die waterval en bij dat collosale beeld. Ik ben blij dat jij geen cavia's eet want ik vind het er maar liguber uitzien. Daar moeten ze maar eens wat anders voor uitvinden. Fijn dat jullie zo'n leuke dingen doen en dat je niet opgesloten zit in zo'n internaat. Wat heb je trouwens leuke kinderen in je gastgezin! Dat kleintje, wat een snoepie! Spreken al die anderen Spaans of ook nederlands? Als het buitenlanders zijn dan leer je de taal wel wat sneller natuurlijk. Toch vind ik het moedig dat je dat allemaal maar doet.
    Ben je al een beetje meer gewend aan de nieuwe situatie in zo'n vreemd land?
    Ik ga maar even slapen want het is weer 01.00 uur. Hoe laat is het dan bij jou? Hou je taai!
    Liefs,

    Ome Harrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Marian

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 21410

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 06 December 2012

Indonesië

03 Maart 2007 - 17 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: